09.09.2013 Von si je někdo voloupe (Miloš Keller)    Tisk
Název Volupsije je údajně jihočeská výzva k oloupání brambor (oloupej si je), ale také by to mohla být výzva k samostatnému oloupení (olup si je… sám) - to mě napadlo po poslechu desky Kocovina. Možná, že kocovina z toho, co udělali, už na Volupsiji přichází taky.

Nic to nemění na mém nadšení z desky. Volupsije je na naší hudební scéně hodně historické a hodně zasloužilé jméno, a proto jsem byl potěšen tím, že skupina ožila. Ať už formou reedice starých písní, tak i "novinkami". Skupina se do písní umí opřít, jde do nich naplno, má drive, s ničím se moc nepáře a přitom si dokáže zachovat svůj zvuk, nepodřizuje se písničkám, ale naopak, zmocní se jich po svém a současně countryově. Muzikanti umějí hrát, nedopouštějí se chyb a nemizí drive, mají i praxi a tak se skupina vyhnula nebezpečí, že převzaté věci budou znít v country úpravách poněkud šramlovitě. I vokály má náležitě countyově laděné. Nadchnou zejména první tři - čtyři písně (Kocovina, Starej brouk, Nanana a Zlatý voči), střední část přijmete v pohodě a závěr už bude trochu nudit, protože to všechno vlastně budete znát. O to víc oceníte výkon skupiny. Skladba Starej brouk neztratila nic z atmosféry originálu a Nanana si uchovala svůj strhující rytmus, i když tento není tvořen mocnými elektronickými samplovanými bicími (tuto skladu hrálo cca před dvěma lety Dance radio, o to více je pro znalé šokující přerod v countryovku).

Trochu vám to bude připomínat Lokálku. A tady bude ten kámen úrazu, pro který je Lokálka minulostí a jejíž volné místo se Volupsije snaží touto deskou asi obsadit. Nikde na bookletu jsem nenašel jména autorů hudby! Všude jsou jen autoři textů. Zejména autoři takových hitů jako je hudba k Nanana a ke Starému broukovi se asi jen tak o tantiémy ošidit nenechají, o souhlasech nemluvě. Je to trochu šokující, že dneska, v době, kdy desítky ochranných svazů kdečeho vybírají peníze za užití čehokoliv jak puštěny z řetězu, někdo takto vleze do klece plné hladových tygrů a dělá, že tam nejsou - nevěřím, že by je neznal. Má to mimo jiné i ten aspekt, že do playlistů není co napsat a tudíž se to nedá rozhlasově moc prezentovat. Pro skupinu je to docela škoda. Pokud ale zůstane jen u tohoto, dopadne tato deska ještě dobře.

Volupsije - Kocovina
Volupsije: Kocovina
Vydáno: 2013