gototop
27.01.2014 Akustická deska s lesním příběhem (Dušan Trličík)    Tisk
Recenze
Mohlo by se zdát, že se Honza Žamboch chce zařadit mezi mnohé světové kytarové hvězdy, které se po letech služebního hraní ve špičkových hudebních tělesech chtějí ukázat také ve vlastním projektu. Proč však vsetínský hudebník, vždy plný zvláštní osobité poetiky, přináší toto album, které nazývá zcela technicky Kytara a Les, když je frontmanem nepřehlédnutelných Žambochů a výhradním autorem repertoáru, který na první poslech přesahuje běžnou žánrovou šeď? Guitar & Forest je album dvanácti písní, zpívaných zcela beze slov, kde sbory zajišťuje nekoordinované pohvizdování nebeských ptáků a šum stromů. Co píseň, to jiné místo, jiný les, jiná roční doba, jiná melodie. Nejedná se tedy o album, kdy je potřeba vynést na slunce osobnost kytaristy, přestože jsem přesvědčen, že mnozí budou poslouchat toto album především z důvodů, aby zjistili, jaký deficit ve svém vlastním interpretačním umění ještě mají, než budou hrát stejně dobře jako autor tohoto alba. Jedná se o návrat lesníka do jeho profesního prostoru a vzdání holdu místům, které jsou mu nejbližší, v interakci dřeva hudebního nástroje se živým organismem stejné materiálové podstaty. Pro mě je toto album jedním z milníků na Honzově cestě ke kytarovému nebi, a také důkazem, že cestou může být také tvrdá práce provázená pokorou k prostoru, který nechceme jen ovládnout, ale stát se hlavně jeho přítelem. Album posouvá Honzovo umění mezi světová jména a jsem si jist, že provedení přebalu CD v angličtině není náhodné. Jazyková bariéra zde koneckonců nebude žádná, protože se jedná o dvanáct instrumentálek zahraných na jediný nástroj s doprovodem zvěře a lesního porostu a případečných zvuků daných okamžikem, kdy byla nahrávka v plenéru pořizována. Bál jsem se, že mě album už v polovině začne nudit a k poslechu se budu nutit, ale nestalo se tak. Soudím, že se nejedná o pouhé "vypovídání se" z hudebních přetlaků, ale o promyšlený projekt, který pravděpodobně nemá obdobu, alespoň ne v našem domácím prostředí. Dvanáct písní - dá li se tak říci - obsahuje pouze řeč akustické kytary v ambientu plenéru, pokaždé jiném, nahrané na ex - tedy bez jediného střihu a se vším, co k tomu patří – déšť, nepohoda, zima, horko. Přesto se nahrávka na první poslech jeví jako dokonalá a technické nedostatky neodvádí běžného posluchače k úvahám, proč to zní právě takto. Pravděpodobně nebudete muset po poslechu čelit nějakým neodbytným výzvám, album je celé nahráno beze slov (pokud ovšem nerozumíte ptačí řeči a nejste-li zarytý objevovatel tajů hry na akustickou kytaru). Můj první poslech, realizovaný v nedělním tichu ranní kávy, mě přivedl k přesvědčení, že poslechem tohoto alba můžete umocnit své pocity svobody, volnosti a sounáležitosti s univerzálním bytím, ať už primárně ucítíte šumění břízy, vrby, smrku či nikoli. Posluchači s dobrou představivostí určitě mezi tóny budou cítit dobrodružství objevování krajiny pro místa nahrávek. Kruh se uzavírá, Honza se vrací zpět ke svým stromům, od kterých se ani dnes ještě plně neodpoutal, ač jej cesta profesionálního hudebníka velice láká. Možná je to začátek nové etapy, kdy jeho si umění budou mít možnost všimnout i daleko za hranicemi domova. Ale i za mořem rostou smrky, modříny a borovice… Na závěr musím podotknout, že si tuto desku netroufám hodnotit v konkurenci jiných, kteří nesou kůži na trh s vlastními texty, a také že není bez zajímavosti, že lesní deska je dostupná také na legendárním „dřevním“ vinylovém nosiči!

Jan Žamboch - Guitar & Forest
Jan Žamboch: Guitar & Forest
Vydavatel: ArtUž!
Vydáno: 2013
Hodnocení desky: 8,00/10
Seznam písní: Abies alba • Quercus robur • Picea abies • Fagus sylvatica • Pinus silvestris • Betula pendula • Salix alba • Pseudotsuga menziesii • Sorbus acuparia • Acer pseudoplatanus • Carpinus betulus • Larix decidua
Co o albu napsal Dušan Trličík: "AKUSTICKÁ DESKA S LESNÍM PŘÍBĚHEM Mohlo by se zdát že se Honza Žamboch chce zařadit mezi mnohé světové kytarové hvězdy, které se po letech služebného hraní ve špičkových hudebních tělesech, chtějí ukázat také ve vlastním projektu. Proč však vsetínský hudebník vždy plný zvláštní osobité poetiky přináší toto album, které nazývá zcela technicky Kytara a Les, když je frontmanem nepřehlédnutelných Žambochů a výhradním autorem repertoáru, který na první poslech přesahuje běžnou žánrovou šeď? Guitar and Forest je album 12 písní, zpívaných zcela beze slov, kde sbory zajišťuje nekoordinové pohvizdování nebeských ptáků a šum stromů. Co píseň, to jiné místo, jiný les jiná roční doba, jiná melodie. Nejedná se tedy o album, kdy je potřeba vynést na slunce osobnost kytaristy, přestože jsem přesvědčen, že mnozí budou poslouchat toto album především z důvodů aby zjistiti, jaký deficit ve svém vlastním interpretačním umění ještě mají, než budou hrát stejně dobře jako autor tohoto alba. Jedná se o návrat lesníka do jeho profesního prostoru a vzdání holdu místům, které jsou mu nejbližší, v interakci dřeva hudebního nástroje se živým organismem stejné materiálové podstaty? Pro mě je toto album jedním z milníků na Honzově cestě ke kytarovému nebi, a také důkazem, že cestou může být také tvrdá práce provázená pokorou k prostoru, který nechceme jen ovládnout, ale stát se hlavně jeho přítelem. Album posouvá Honzovo umění mezi světová jména a jsem si jist, že provedení přebalu CD v angličtině není náhodná. Jazyková bariéra zde koneckonců nebude žádná, protože se jedná o dvanáct instrumentálek zahraných na jediný nástroj s doprovodem zvěře a lesního porostu a případečných zvuků dané okamžikem, kdy byla nahrávka v plenéru pořizována. Bál jsem se, že mě album už v polovině začne nudit a k poslechu se budu nutit ale, nestalo se tak. Soudím že se nejedná o pouhé "vypovídání se" z hudebních přetlaků, ale o promyšlený projekt, který pravděpodobně nemá obdobu, alespoň ne v našem domácím prostředí. Dvanáct písní - dá li se tak říci obsahuje pouze řeč akustické kytary v ambientu plenéru, pokaždé jiném, nahrané na ex - tedy bez jediného střihu a se vším co k tomu patří - déšť nepohoda, zima, horko. Přesto se nahrávka na první poslech jeví jako dokonalá, a technické nedostatky neodvádí běžného posluchače k úvahám, proč to zní právě takto. Pravděpodobně nebudete muset po poslechu čelit nějakým neodbytným výzvám, album je celé nahráno beze slov (pokud ovšem nerozumíte ptačí řeči a nejste-li zarytý objevovatel tajů hry na akustickou kytaru). Můj první poslech realizovaný v nedělním tichu ranní kávy, mě přivedl k přesvědčení, že poslechem tohoto alba můžete umocnit své pocity svobody, volnosti a sounáležitosti s univerzálním bytím ať už primárně ucítíte šumění břízy, vrby, smrku či nikoli. Posluchači s dobrou představivostí určitě mezi tóny budou cítit dobrodružství objevování krajiny pro místa nahrávek. Kruh se uzavírá, Honza se vrací zpět ke svým stromům, od kterých se ani dnes ještě plně neodpoutal, ač jej cesta profesionálního hudebníka velice láká. Možná je to začátek nové etapy, kdy jeho si umění budou mít možnost všimnout i daleko za hranicemi domova. Ale i za mořem rostou smrky, modříny a borovice ... Na závěr musím podotknout, že si tuto desku netroufám hodnotit v konkurenci jiných, kteří nesou kůži na trh s vlastními texty, a také že není bez zajímavosti, že lesní deska je dostupná také na legendárním „dřevním“ vinilovém nosiči!" ()
Více komentářů v hodnocení desek
Hodnotit můžete i vy, stačí se pouze zaregistrovat
 



Sdílet na...
Kam dál?

» Wolf Lost In the Poem představuje nové album, kde rozmlouvá s básnířkami (Tranzistor label)

» Kompilace písničkářů Studna neobjevená 2 (Martin Hejnák)

» Open Mic POTRVÁ #52 ve znamení indie-folku a alternativní country (Jan Řepka)

» Guitar & Forest na vinylu (Jaromír Novák)

» Wolf Lost In the Poem vzdává hold světovým básnířkám (Tranzistor label)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Prosím, opište anti-spamový kód, který je zobrazen v obrázku. Pokud Vás obtěžuje zadávání tohoto kódu, zaregistrujte se a pište komentáře jako přihlášený uživatel.
Petr Zimák   |Registered |28.01.2014 00:33:09
Honza cosik točí, do Ostravy přijede ZAZ, Amfik v Náměšti ožije v červenci tisícema rodin s děckama co přijedou na Kryštofy na rodinný festival a večer s kytarou. Místo zimní pauzy Zrní na šňůrce, Jananas taky hraje, aj Esence, my3avi. Epoška si zahraje a rozmnoží se, Natalika zahraje po deseti rokach v Krnu, Xindl vyjede jako čecháček s kytarou durch československo, asi spim a pěkně sebou melu, snad si z toho snu budu ráno něco pamatovat. O čom se zdá vám?
  |93.89.102.xxx |29.01.2014 09:50:07
Zdálo se mi, že za mnou přišel Bobby McFerrin a řiká, kámo, nenahrávej ve studiu reggae, nehrej reggae, dyť ti to není vůbec dané. Jen co jsem se vzpamatoval v tom snu, že se s Bobbym znám, už zvonil Paco de Lucia, prý nehrej flamenco, hrej co je ti dané... No a sotva za ním klaply dveře a já dozíral z balkonu jak jeho limuzína odjíždí, tak telefon. Kapelník Moravanky, že slyšel, že chci hrát dechovku a že mně chce jenom říct, že to není přirozené a ať prý hraju co je mi dané. Probudil jsem se s hrůzou a vyčerpaný přemýšlením, co je mi dané...
Petr Zimák  - třeba dnes v noci přijde fantomka kytary   |Registered |29.01.2014 11:55:06
Aby to nebyl teplej sen.
Ale bohužel nevim, která je fantomka kytary. V roce 90, když natočila Beethoven on speed, byla ďáblice kytary holka co si říkala The Great Kat.

In sleep she sang to me
In dreams she came
That voice which calls to me and speaks my name
And do I dream again for now I find
Phantomka of the Gytara is there
Inside my mind

PHANTOMka:
Play, my Angel of Music!
Play, my Angel!
Play for me!

Už vim! Fantomka kytary, je každá holka co poslouchá a hezky se u toho dívá. Jen bohužel jak říkal Franta Nedvěd - než dohrál, už byla vždycky zadaná ;-)

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."